Nummer 2:

Kippenvel, haren recht overeind, briljant! Natuurlijk wisten we al dat Leonard Cohen prachtige nummers kon schrijven. Ik noem een Hallelujah, een Suzanne of een Chelsea Hotel, maar Bird On A Wire mag er ook zeker wezen.


Telefoonpalen

In de jaren ’60 heeft Leonard Cohen samen met zijn vriendin Marianne Jensen (inderdaad, die van So Long, Marianne) een huisje op het Griekse eiland Hydra. Het is een eiland waar de tijd lijkt te hebben stil gestaan. Er is geen elektriciteit en geen telefoon, niets van dat. Maar ook op Hydra is er vooruitgang. Er wordt elektriciteit aangelegd en ook een telefoontje plegen wordt mogelijk. Daarvoor moeten alleen wel telefoonpalen worden neergezet, met telefoonlijnen tussen die telefoonpalen.

Leonard Cohen is in 1968 behoorlijk depressief, hij heeft moeite met zijn succes. Marianne helpt hem door die zware tijd heen, duwt zijn gitaar in z’n handen en moedigt hem aan om te spelen, om liedjes te schrijven. Cohen staart wat naar buiten en ziet de nieuwe telefoonpalen staan, zijn vlucht van de hedendaagse beschaving is mislukt. Dan gaat er een vogel op een van de telefoondraden zitten en zo ontstaan de eerste woorden; “Like a bird on a wire”. Cohen denkt aan de dagen dat hij ladderzat door de beregende straatjes van het eilandje liep. De armen over de schouders van twee vrienden geslagen en gedrieën liedjes zingen diep in de nacht. "Like a drunk in a midnight choir / I have tried, in my way, to be free”.

Het liedje staat vol herinneringen aan zijn leven op het kleine Griekse eiland en Cohen maakt het liedje af op een motelkamer in Hollywood. In mei 1968 neem hij het voor de eerste keer op, maar die versie wordt niet uitgebracht. Judy Collins is in 1968 de eerste die het nummer op haar album Who Knows Where The Time Goes zet. Cohen blijft maar sleutelen aan de tekst van het nummer en neemt in september 1968 dan eindelijk de versie op die in 1969 op het album Songs From A Room verschijnt. Cohen blijft tot de dag van vandaag de teksten aanpassen en iedere live versie van het nummer lijkt wel iets anders te zijn dan de vorige.

KEYLINE: “Like a bird on a wire / Like a drunk in a midnight choir / I have tried, in my way, to be free”


Bronnen:
Nadel, I.B. (1997). Various positions: a life of Leonard Cohen. Toronto: Vintage Canada
Ratcliff, M. & Charlesworth, C. (1999). The complete guide to the music of Leonard Cohen. Londen: Omnibus Press
Allmusic
Officiële website van Leonard Cohen
Fansite van Leonard Cohen
Songfacts
Wikipedia




TOP 5 by Jonnie Muis

Youtube Tip

Een backstage versie van Bird On A Wire, een versie die juist door de ongedwongen sfeer de essentie van het nummer raakt.